DIENSTENWIJZER |
Bennink
& Wagenaar Financieel Advies Koggeschip 210 7429 BG
Deventer Website: www.bennink-wagenaar.nl E-mail : info@bennink-wagenaar.nl Tel : 0570-662570 Fax : 0570-662579 A. Inleiding Geachte cliënt, 1. De
verzekeringsbedrijfstak hecht aan goede voorlichting op het gebied van
verzekeringen. Daarom is binnen de verzekeringsbedrijfstak een Code
opgesteld. Deze Code schrijft voor aan welke punten assurantiekantoren minimaal
aandacht moeten besteden in de voorlichting aan en advisering van
consumenten. Het betreft hier de Gedragscode Informatieverstrekking
Dienstverlening Intermediair, de GIDI. 2. Ons kantoor
heeft deze Code onderschreven. In onze voorlichting trachten wij dan ook zo
goed mogelijk te voldoen aan de inhoud van deze Code. 3. De complete
tekst van deze gedragscode kunt u bij ons opvragen en ook downloaden via onze
website: www.bennink-wagenaar.nl 4. De complete
tekst van deze gedragscode kunt u op de website van het Verbond van
Verzekeraars, de belangenorganisatie van verzekeraars, opvragen, www.verzekeraars.nl. B. Wie
zijn wij? 1. Wij zijn
adviseurs op het gebied van verzekeringen en andere financiële diensten. Onze
taak is het om samen met u een inventarisatie te maken van de risico’s waar u
mee te maken hebt. Vervolgens gaan wij met u na welke risico’s verzekerd
moeten worden. Hierbij geven wij adviezen welke producten naar ons oordeel
het beste aansluiten bij uw wensen en persoonlijke omstandigheden. 2. Naast deze
advisering begeleiden wij ook de contacten tussen u en de
verzekeringsmaatschappijen waarbij u de verzekeringen onderbrengt. C. Onze
diensten C.1 Algemeen Wij
kunnen u adviseren op het gebied van: 1. schadeverzekeringen. Met dit
soort verzekeringen kunt u schade vergoed krijgen die u lijdt voor het geval
dat u bijvoorbeeld ziek wordt en daardoor niet meer kunt werken, uw bagage
tijdens een vakantie zoek raakt, u een aanrijding met uw auto krijgt, er brand
uitbreekt in uw huis etc.
Bijvoorbeeld een ziektekostenverzekering, een
arbeidsongeschiktheidsverzekering, een reisverzekering, een autoverzekering
en een brandverzekering. 2. verzekeringen die een
(vaste) som geld uitkeren als u of één van uw gezinsleden blijvend
invalide wordt of komt te overlijden. 3. levensverzekeringen. Hierbij gaat
het bijvoorbeeld om verzekeringen waarmee u spaart voor een aanvullend
pensioen, een studie voor uw kind, de aflossing van een schuld of ander
toekomstige zaken. Voorbeelden hiervan zijn: koopsompolis, studieverzekering,
een gemengde verzekering in combinatie met een hypotheek of financiering. 4. hypotheken. Onze
doelstelling hierbij is ervoor te zorgen dat de financiering voor de aankoop
van uw woning goed aansluit bij uw persoonlijke situatie en uw financiële
mogelijkheden. 5. financiële
planning*. Dit houdt in dat wij u inzage geven in uw financiële situatie
nu en in de toekomst. In de mate waarin u dat wenselijk acht, kunnen wij u
vervolgens adviseren over financiële producten om uw inkomsten veilig te
stellen dan wel te doen toenemen. * Let op: de
term financiële planning kan aanleiding geven tot verkeerde verwachtingen bij
de consument, die tot aansprakelijkheid kunnen leiden welke wellicht niet is
gedekt door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar. Geadviseerd wordt
hierover zonodig in contact te treden met u
beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar. Uit
hoofde van ons werk, beschikken wij over gegevens van u als klant. Deze
gegevens zullen conform de Wet bescherming persoonsgegevens worden behandeld. C.2 Schadeverzekeringen Indien
u ons inschakelt op het gebied van deze verzekeringen, kunt u van ons de
volgende dienstverlening verwachten: 1. Wij maken op
basis van door u verstrekte gegevens een inventarisatie van uw huidige
verzekeringspakket. Hierbij adviseren wij u welk deel van de risico’s u zou
moeten verzekeren en welke risico’s u wellicht voor eigen rekening kunt
nemen. 2. Wij helpen u
met het tijdig opzeggen van bestaande verzekeringen die elders lopen. 3. Wij geven u
tips en adviezen zodat u de kans op schade door bijvoorbeeld brand of
diefstal kunt verminderen en daarmee onnodige premielasten kunt voorkomen. 4. Samen met u
letten wij erop dat u niet te veel, maar ook niet te weinig, verzekert. 5. Wij lopen met
u, mits u dat op prijs stelt, de belangrijkste verschillen in voorwaarden
door tussen gelijksoortige, concurrerende verzekeringsproducten. Wij geven
hierbij ons advies teneinde u te helpen bij de keuze van voorwaarden zodat
deze naar onze mening het beste aansluiten bij uw specifieke wensen en
omstandigheden. 6. Wij staan u
terzijde bij het invullen van de aanvraag van een verzekering. 7. Wij
controleren met u of de aanvraag van een verzekering correct en volledig is
opgesteld. 8. In een later
stadium controleren wij of de polis die u van de verzekeraar ontvangt conform
de aanvraag is. 9. Indien
noodzakelijk en gewenst besteden wij aandacht aan een voorlopige dekking. Dit
is belangrijk wanneer het gaat om een risico dat zich kan voordoen tussen het
moment waarop u de verzekering aanvraagt en het moment dat de verzekeringsovereenkomst
tot stand is gekomen. Soms duurt de acceptatie enige dagen. Soms moet eerst
aanvullende informatie worden verstrekt. Indien precies in die periode een
schade optreedt, kan het belangrijk voor u zijn dat u hiervoor verzekerd
bent. Niet in alle gevallen zijn verzekeringsmaatschappijen overigens bereid
voor deze periode een voorlopige dekking te verlenen. 10. In een aantal
gevallen bespreken wij bij het einde van de verzekeringsperiode met u wat
voor u de meest wenselijke keuze is: de verzekering voortzetten, aanpassen of
bij een andere verzekeraar onderbrengen. 11. Wij
controleren de premies die verzekeraars bij u in rekening brengen. 12. Wij archiveren
alle stukken die op uw situatie betrekking hebben in een persoonlijk dossier. 13. Door middel
van de periodieke contacten die tussen u en ons plaatsvinden, spannen wij ons
in om te zorgen dat uw verzekeringspakket zo goed mogelijk blijft aansluiten
bij uw persoonlijke omstandigheden 14. Mocht u schade
ondervinden, dan behartigen wij uw belangen. Bijvoorbeeld in het contact met
de verzekeringsmaatschappij. 15. Indien er
sprake is van overlijden of blijvende invaliditeit, zullen wij die
maatregelen namens u treffen die noodzakelijk zijn om de verzekeringsmaatschappij
in staat te stellen de uitkering te verrichten waarop u of uw erfgenamen
recht hebben op grond van de afgesloten verzekering. C.3 Levensverzekeringen Indien
u ons op het gebied van levensverzekeringen inschakelt, kunt u van ons indien
u dat wenst de volgende dienstverlening verwachten: 1. Wij
inventariseren uw gezinssamenstelling en onderzoeken welke voorzieningen u al
hebt. Desgewenst onderzoeken wij tevens welke voorzieningen u al hebt
getroffen voor uw pensioen. 2. Wij onderzoeken vervolgens met u welke
risico’s u kunt verzekeren en welke risico’s u zelf kunt dragen. 3. In onze
adviezen houden wij rekening met de fiscale mogelijkheden zoals die voor uw
situatie gelden. 4. Wij geven u
informatie over de verschillen in producten en voorwaarden. Hierbij geven wij
u ook informatie over de kosten en het te verwachten rendement, zoals door de
financiële instelling verstrekt, in relatie tot het risico dat u mogelijk
loopt. 5. Wij staan u
terzijde bij het invullen van de aanvraag van een verzekering. 6. Wij
controleren met u of de aanvraag van een verzekering correct en volledig is
opgesteld. 7. In een later
stadium controleren wij of de polis die u van de verzekeraar ontvangt conform
de aanvraag is. 8. Indien
noodzakelijk, bieden wij begeleiding bij het verzorgen van de medische
keuring. 9. Net als bij
schadeverzekeringen besteden wij voor zover noodzakelijk en gewenst aandacht
aan een voorlopige dekking. Dit is belangrijk wanneer het gaat om een risico
dat zich kan voordoen tussen het moment waarop u de verzekering aanvraagt en
het moment dat de verzekeringsmaatschappij de verzekering accepteert. Indien
precies in die periode een schade optreedt, kan het belangrijk voor u zijn
dat u hiervoor verzekerd bent. Niet in alle gevallen zijn verzekeringsmaatschappijen
overigens bereid voor deze periode een voorlopige dekking te verlenen. 10. Wij
archiveren alle stukken die op uw situatie betrekking hebben in een
persoonlijk dossier. 11. Door middel
van de periodieke contacten die tussen u en ons plaatsvinden, spannen wij ons
in om te zorgen dat uw verzekeringspakket zo goed mogelijk blijft aansluiten
bij uw persoonlijke omstandigheden 12. Wanneer zich
in de sociale of fiscale wetgeving relevante veranderingen van algemene aard
voordoen, informeren wij onze relaties over deze wijzigingen. Indien relaties
daar prijs op stellen gaan wij na in welke mate deze wijzigingen specifiek
van belang zijn voor hun individuele situatie. 13. Indien
relaties van ons kantoor wijzigingen willen aanbrengen in de wijze waarop
spaarpremies namens onze relaties door verzekeringsmaatschappijen worden
belegd, begeleiden wij op uw verzoek de communicatie hierover met de
betreffende financiële instelling. 14. Een
levensverzekering sluit u voor een langere periode. Door verandering van
omstandigheden kan het voorkomen dat u eerder dan gepland de verzekering wilt
beëindigen. In een dergelijke situatie geven wij u inzicht in de fiscale en
financiële consequenties van deze voortijdige beëindiging. Samen met u
bespreken wij de verschillende mogelijkheden van bijvoorbeeld afkoop of het
premievrij maken van de levensverzekering. 15. Ook kunnen wij
u bijstaan bij het regelen van waardeoverdracht van het opgebouwde pensioen
bij echtscheiding of veranderen van baan. 16. Indien de
datum waarop de levensverzekering tot uitkering komt bekend is, bespreken wij
met u op welke wijze de uitkering het best kan geschieden en indien gewenst
de mogelijkheden van herbelegging. 17. Wij toetsen de
uitkering aan de hand van de polisvoorwaarden zoals die voor u gelden. 18. Indien recht
op een uitkering ontstaat door overlijden van de verzekerde zullen wij namens
u maatregelen treffen die noodzakelijk zijn om de verzekeringsmaatschappij in
staat te stellen die uitkering aan u of uw erfgenamen te verrichten. D. Wat
verwachten wij van u? 1. U mag aan onze
adviezen en dienstverlening hoge eisen stellen; maar wij verwachten ook een
paar dingen van u. In elk geval dat u de juiste gegevens verstrekt. Dit is in
uw eigen belang. Mocht in geval van schade achteraf blijken dat u onjuiste of
onvolledige informatie heeft gegeven, dan kan het zijn dat op grond van de
verzekeringsvoorwaarden de verzekeraar gerechtigd is bij schade deze niet of
niet geheel te vergoeden. 2. Heeft u elders
verzekeringen lopen, dan is het voor ons belangrijk dat wij dat weten. Deze
informatie is nodig om te bepalen of er in uw geval sprake is van onder- of
juist oververzekering. 3. Ook als uw
persoonlijke situatie wijzigt of er zich wijzigingen voordoen met betrekking
tot verzekerde zaken, verwachten wij van u dat u dit aan ons doorgeeft. Dit
is belangrijk om te voorkomen dat belangrijke risico’s onverzekerd blijven. 4. Onder
wijziging van persoonlijke situatie vallen onder meer de volgende
onderwerpen: geboorte, samenwonen, huwelijk, scheiding, overlijden, wijziging
van bestemming van uw woning, wijziging van beroep, relevante verandering van
inkomen, aan- en verbouw van uw woning, verhuizing en beëindiging van of
wijziging in elders lopende verzekeringen. 5. Wij
onderhouden alle contacten met de verzekeraar. In het geval u zelf in contact
wilt staan met de verzekeraar, stellen wij deze daarvan op de hoogte. Graag
worden wij door u op de hoogte gesteld van eventuele rechtstreekse
communicatie met de verzekeraar. 6. Wij vragen u
de gegevens uit de ontvangen stukken te controleren op juistheid en
onjuistheden zo spoedig mogelijk aan ons door te geven. E. Onze
bereikbaarheid Wij willen
goed bereikbaar zijn voor onze relaties. U kunt op de volgende wijze contact
met ons opnemen: Bennink &
Wagenaar Financieel Advies Hanzeweg 45 B 7418 AV Website: www.bennink-wagenaar.nl
e-mailadres: info@bennink-wagenaar.nl Tel.:
0570-662570
Fax: 0570-662579 Telefoon
buiten kantoortijd : 06-54788449 Wij zijn op
werkdagen geopend van 09.00 uur tot 17.00 uur. 1. Bij spoed,
zoals ongeval, overlijden, of ingrijpende schade kunt u ons bereiken via
telefoonnummer: 06-54788449 / 06-55175923 2. Als niemand op
ons kantoor aanwezig is, kunt u uw boodschap inspreken op ons
antwoordapparaat. U wordt dan de volgende ochtend teruggebeld. 3. Indien u ons
telefonisch een opdracht geeft (bijvoorbeeld een wijziging in uw situatie),
bevestig deze dan ook per post, fax (0570-662579) of e-mail
(info@bennink-wagenaar.nl). F. De
premie Premiebetalingen
kunnen op verschillende wijze plaatsvinden. Bij elke polis wordt aangegeven
welke incassomethode zal worden gevolgd. F.2 Incasso
door verzekeraar 1. U kunt de verzekeraar
machtigen om de premie via automatische incasso van uw bank- of girorekening
te laten schrijven. 2. Premieafschrijving
gebeurt op een vast moment dat vooraf aan u is bekendgemaakt. 3. Ook kunt u uw
premie overmaken met behulp van een acceptgiro. 4. Premies worden
in principe per jaar betaald. 5. In overleg met
ons kunt u ervoor kiezen premies per half jaar, kwartaal of maandelijks te
betalen . 6. Als er kosten
zijn gemoeid met de periodieke premiebetaling, dan wordt u daarover
ingelicht. 7. Als u vragen
hebt over de afschrijving, het niet eens bent met de hoogte van de
afschrijving of een afschrijving wilt terugvorderen, kunnen wij u hierin
adviseren en bijstaan. 8. Als u kiest
voor gespreide premiebetaling, dan betaalt u daar in sommige gevallen een
opslag voor. F.3 Afspraken
rondom premiebetaling 1. Het is
belangrijk dat u de premies tijdig betaalt. Indien u de premies niet tijdig
betaalt kan de verzekeringsmaatschappij in bepaalde omstandigheden bij schade
weigeren deze te vergoeden. Ook kan dan alsnog de verschuldigde premie
gerechtelijk worden geïncasseerd. De hieraan verbonden kosten kunnen aan u in
rekening worden gebracht. 2. Als u verwacht
niet op tijd te kunnen betalen, informeert u ons dan tijdig, zodat we naar
een oplossing kunnen zoeken. 3. Indien u op grond
van de verzekeringsvoorwaarden recht hebt op gehele of gedeeltelijke
premierestitutie zullen wij namens u de contacten met de
verzekeringsmaatschappij hierover verzorgen. G. Onze
relatie met verzekeraars Wij zijn
adviesvrij. Dat wil zeggen dat wij vrij zijn om u een product van
verschillende verzekeringsmaatschappijen te adviseren. Wij hebben echter wel
voorkeur voor bepaalde leveranciers. Deze voorkeur is met name gevormd door
de ervaringen die wij hebben op het gebied van kwaliteit en afhandeling. Bij
onze adviezen aan u staat het belang van u als klant voorop. H. Hoe
worden wij beloond? H.1 Beloning
op basis van provisie Wij ontvangen
van (de) verzekeringsmaatschappij(en) waar uw verzekering gesloten is een kostenvergoeding
die onderdeel vormt van de premie die bij u in rekening wordt gebracht.
Indien er extra diensten aan u worden geleverd waarvoor u rechtstreeks kosten
in rekening worden gebracht informeren wij u hierover vooraf. H.2 Beloning
op basis van declaratie 1. Sommige van
onze diensten berekenen wij u op basis van uurtarieven die wij vooraf met u
hebben overlegd. 2. Voordat wij
aan een opdracht beginnen, maken we een inschatting van zowel de inhoud van
de dienstverlening, als de kosten die hiermee gemoeid zijn. 3. Op het moment
dat meerwerk ontstaat ten opzichte van de aangenomen opdracht, stellen wij u
op de hoogte van de financiële consequenties die dit heeft. 4. Wij vragen bij
sommige opdrachten een voorschot op de nog te maken kosten. 5. Wij
specificeren onze nota’s naar opdracht en het aantal uren dat daarmee gemoeid
is. I. Onze
kwaliteit 1. Ons kantoor is
ingeschreven bij de SER (Sociaal Economische Raad) onder nummer: 1069184 B
Registratie is een wettelijke verplichting om te kunnen bemiddelen bij verzekeringen. 2. Ons kantoor is
aangesloten bij : ·
Erkend Hypotheekadviseur ·
Klachteninstituut Verzekeringen/Ombudsman ·
AFM (Autoriteit Financiele Markten) 3. Dit betekent
dat wij zijn aangesloten bij een of meer organisaties die van haar (hun) leden een bepaalde kwaliteitsnorm
eisen. Deze norm geldt zowel voor het advies, de wijze van advisering en de
wijze waarop de vakkennis van medewerkers op peil wordt gehouden. 4. Wij zijn in
het bezit van de volgende relevante diploma’s en certificaten:
Assurantie B
Erkend hypotheek adviseur
Certificaat: Amev opleiding Wageningse Berg 5. Onze
assurantieadviseurs bekwamen zich in hun vak via permanente educatie. 6. Wij zijn in
het bezit van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. J. Beëindiging
relatie 1. U hebt het
recht om op elk moment de relatie met ons kantoor te beëindigen. U kunt uw
verzekeringsmaatschappij verzoeken de lopende verzekeringen over te dragen
naar de adviseur van uw keuze. 2. Ook wij kunnen
het initiatief nemen om de relatie met u te beëindigen. Dit laat onverlet dat
bestaande verzekeringscontracten in stand blijven. De zorgplicht van uw
verzekering ligt bij ons totdat een ander intermediair deze zorgplicht
overneemt. K. Klachten? 1. Als u een
klacht hebt over een afhandeling of onze werkwijze in het algemeen of over
gebrekkige informatie over de wijze van onze dienstverlening, verzoeken wij u
ons daar zo spoedig mogelijk over te informeren. 2. Na ontvangst
van uw klacht nemen wij snel contact met u op. 3. Alle klachten
worden door de directie behandeld. 4. Mochten wij
gezamenlijk niet tot een bevredigende oplossing kunnen komen, dan kunt u met
uw klacht terecht bij de onafhankelijke Stichting
Klachteninstituut Postbus
93560 2509
AN Den Haag tel. :
(070) 333 89 99 fax : ( 070) 333 89 00, e-mail:
info@klachteninstituut.nl; www.klachteninstituut.nl. 5. U kunt zich
tevens tot de burgerlijke rechter wenden. 25-10-2005 |